top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תadar oron

מושגים רפואיים מחדר הלידה:

אינדקשן INDUCTION (זירוז לידה) - הוא מצב שבו מקצרים את תהליך הלידה אצל אישה, שכבר יש לה צירים, ולמעשה נמצאת כבר בלידה.


אפגר- מבחן חיוניות הבודק את מצב התינוק בלידתו. נועד לבדוק דופק, נשימה, טונוס שרירים, תגובה וצבע עור. הוא ציון הניתן לתינוק לאחר לידתו כדי לתאר את החיוניות שלו. הציון ניתן בגיל דקה וחמש דקות. ניקוד מקסימלי: 10.


אפידורל- הרדמה אזורית הניתנת בזמן לידה פעילה לשיכוך הכאבים של הצירים. לחלל האפידורלי (חלל הנמצא בגב התחתון ליד עמוד השדרה) מוכנסת מחט, ועליה מולבשת צינורית דקה שדרכה מוזלפים חומרי הרדמה הגורמים לאובדן תחושה בפלג הגוף התחתון. 


אפ"י AFI- כמות מי שפיר. נפח מי השפיר עולה בהדרגה במהלך ההריון ומגיע לשיאו בשבוע ה38. לאחר מכן, כמותם יורדת מעט. 

התינוק בולע את מי השפיר, הם נספגים במעיו ועוברים לגופו דרך מערכת הדם. משם הם מתפנים מגופו מגופו ע"י השתנה או דרך חבל הטבור. כמות מי השפיר משתנה ומתחדשת כל 3 שעות. 


אפס הפרדה- הוא כינוי למדיניות בבתי החולים המאפשרת לאם ולילוד לשהות יחד באופן רציף ומשותף מרגע הלידה, במהלך האשפוז שלאחריה ועד השחרור ממנו. ההבדל המהותי בין "אפס הפרדה" לבין "ביות מלא", מדיניות הנהוגה שנים רבות בבתי החולים, הוא שכל טיפול וכל בדיקה נעשית בנוכחות האם, ובעדיפות לכך שהתינוק נמצא עליה בעת הבדיקה, בשיטת מגע מעור לעור מרגע הלידה לאורך זמן. מספר בתי חולים בישראל נוקטים בגישת " אפס הפרדה" גם בחדרי ניתוח, בהם מיישמים ניתוח קיסרי באפס הפרדה. 


ביות חלקי- האם שוהה עם התינוק בשעות מוגדרות המשתנות בין כל בית חולים, ולרוב הוא יטופל במהלך הלילה על ידי האחיות בתינוקייה. 


ביות מלא- האם והתינוק שוהים ביחד במשך כל שעות היממה (גם בלילה), פרט לזמנים בדיקות ושקילות על ידי הצוות הרפואי. 


השראת לידה- הוא מצב שבו גורמים לצירים וללידה אצל אישה שאינה נמצאת בלידה (פעולה של הפעלת לידה). ישנן מספר שיטות של השראת לידה: בלון, פרוסטגלנדינים (כמו פרופס), קיימות סיבות רבות להמלצה על השראת לידה, ביניהן: הריון עודף, מחלות אימהיות (למשל סכרת הריון או רעלת הריון) או במצבים עובריים שונים (כמו מיעוט מי שפיר או הפרעה בגדילה של העובר ברחם).


ורניקס- קרם לבן העוטף את העובר ומגן עליו מפני המים וגם מפני חיידקים. נספג בעור אחרי כמה ימים.


זירוז- קידום לידה שהחלה ונתקעה. ישנן מספר שיטות של זירוז: פיטוצין, פיקוע מים. 


חתך חיץ (אפיזיוטומיה) - חיתוך של הפרינאום המשמש להקלה על יציאת ראש העובר מתעלת הלידה. 


לידה מכשירנית- לעיתים בעת קושי ביציאה של העובר מתעלת הלידה, או כאשר מתרחשים שינויים במוניטור וישנו צורך בחילוץ מהיר של העובר, יכול הרופא להחליט על לידה מכשירנית, כיום מרבית הלידות המכשירניות נעשות באמצעות ואקום (מעין צלחת פלסטיק המוצמדת לראש העובר).


מוניטור- מכשיר הבודק את דופק לב העובר וגם את הפעילות הרחמית. מכשיר אליו מחוברת היולדת לצורך מעקב ממושך אחר תדירות הצירים שלה ואחר הדופק של העובר והחיוניות שלו. שינויים מסויימים במוניטור עשויים לרמוז על מהלך לידה לא תקין, שמצריך התערבות רפואית דחופה, כמו לידה מכשירנית או ניתוח קיסרי חירום.


מחיקה של צוואר הרחם- מידת ההתקצרות של צוואר הרחם. מחיקה מלאה היא של 100% ומשמעותה היא שישנה מוכנות מלאה ללידה. 


מים מקוניאליים- מקוניאם הוא הוצאה הראשונית של היילוד. כאשר הצואה נעשית בתוך הרחם ומתערבבת עם מי השפיר נוצרים מים מקוניאליים, שצבעם חום כהה. מים אלו עלולים להיות סימן למצוקה של העובר ברחם. ככל שהמים המקוניאליים סמיכים יותר, כך גובר הסיכון ששאיפתם לריאות של היילוד לאחר הלידה תגרום לו לקשיים בנשימה. במצב כזה, ייתכן כי רופא הילדים יבצע שאיבה של הנוזלים מהריאות. 


ניתוח קיסרי - פעולה ניתוחית להוצאה של העובר או העוברים מהרחם דרך חתך דופן הבטן של היולדת. הניתוח יכול להיעשות ההרדמה אזורית או כללית. הוא יכול להיות מתוכנן מראש (אלקטיבי) או דחוף /בהול בעת שיבוש תהליך הלידה. ניתוח קיסרי מחייב חתימה של הסכמה מודעת. 


סטריפינג- הפרדת קרומים ידנית. משתמשים בשיטה הזאת רק כאשר קיימת פתיחה מסוימת של צוואר הרחם, המאפשרת לרופא להכניס אצבע או שתיים ובתנועות סיבוביות לבצע הפרדה של קרומי השק העוברים מדפנות הרחם. 


ספינות / גובה הראש באגן- מושג שגור בפי צוות חדר הלידה. ספינות הן שתי בליטות גרמיות הנמצאות הנמצאות משני צידי האזור הצר ביותר בתעלת הלידה. ביחס אליהן מתואר מיקום הראש בתעלת הלידה: כאשר הראש מתואר במינוס יחסית לספינות, הכוונה היא שהוא עדיין גבוה בתעלה; כאשר הראש בפלוס, הכוונה היא שהוא כבר עבר את החלק הצר של התעלה לכיוון היציאה.


סקאלפ אלקטרודה (ניטור פנימי/ מוניטור פנימי)- רישום קצב הלב של העובר באמצעות אלקטרודה המוצמדת ישירות לראשו, בדרך כלל  במקרים שבהם הניטור החיצוני (מוניטור) לא ברור מספיק, מסיבות טכניות. פעולה זו נעשית ק בעת לידה פעילה ולאחר פקיעה של מי השפיר. האלקטרודה מחוברת לראש של העובר באמצעות מחט קטנטנה המוצמדת לעור הקרקפת.


עירוי- צינורית קטנה המוחדרת לאחת מהזרועות של היולדת. באמצעותה ניתן עירוי נוזלים בעת לידה ממושכת או בלידות עם אפידורל, ודרכה ניתן גם להזליף תרופות הניתנות ישירות לווריד. 


קולסטרום- חלב אם ראשוני הנוצר עוד בהריון ובימים הראשונים לאחר הלידה. חלב ראשוני בעל גוון צהבהב מעט ועשיר יותר בנוגדנים ובחומרים תזונתיים, הנחוצים לולד בימיו הראשונים. הוא מכיל את תעתיק המערכת החיסונית של האם. 


פיטוצין- תרופה המדמה את ההורמון אוקסיטוצין המצוי בגוף ושמעודד צירים. הפיטוצין ניתן בהזלפה איטית ומדודה לתוך הוריד כדי לעודד צירים בעת תהליך של זירוז לידה, או כאשר הלידה לא מתקדמת בקצב הרצוי והצירים לא תכופים מספיק. לאחר הלידה, הפיטוצין ניתן בדרך כלל בזריקה לתוך השריר כדי לעודד את התכנסות הרחם ולמנוע דימום יתר. 


פרופס- תכשיר תרופתי המוחדר לנרתי ומשמש כאמצעי לזירוז לידה, כאשר ישנו צורך בהכנה של צוואר הרחם לתהליך הלידה. התכשיר יכול להישאר בנרתיק עד  24  שעות ויכול לגרום לצירים תכופים וכואבים.


פקק רירי (שואו)- הפקק הרירי הינו פקק הגנה האוטם את פתח צוואר הרחם לכל משך ההריון. הפקק יוצא  כהפרשה צמיגית וצבעו יכול להשתנות ממאוד בהיר (צהבהב -ירקרק) לצבע של הפרשת סוף מחזור (חום-בורדו) .



פתיחה- ההתכווצויות של הרחם גורמות לפתיחתו של צוואר הרחם על מנת לאפשר את יציאתו של העובר. הפתיחה נמדדת בסנטימטרים. לידה פעילה מתחילה מפתיחה של כ- 3-5 סנטימטר. פתיחה מלאה היא של 10 סנטימטר. 


פתיחה לשוליים- פתיחה כמעט מלאה של צוואר הרחם (פתיחה של 9.5 ס"מ)


פתיחה גמורה- פתיחה מלאה של צוואר הרחם, כלומר של 10 ס"מ. זוהי ההתחלה של השלב השני בתהליך הלידה. 


צוואר הרחם- החלק התחתון ביותר של הרחם, הבולט אל תוך הנריק. במהל ההריון יש לצוואר הרחם תפקיד חשוב בשמירה של העובר בתוך הרחם. צוואר הרחם עובר שינויים משמעותיים של מחיקה ופתיחה לקראת הלידה ובמהלכה, ומטרתם היא לאפשר את  היציאה של העובר מהרחם. צוואר הרחם הוא גליל נוקשה. כאשר השרירים מגיעים לסינכרוניזציה ומתכווצים, הם מוחקים את הצוואר שאורכו הרגיל הוא -5 ס"מ.


צוואר הרחם האחורי- צוואר אחורי פירושו: שעדיין אין מספיק צירים סדירים  וחזקים. עם התפתחות הצירים, הצוואר הופך להיות מרכזי ואח"כ קידמי, מתחילה מחיקה שלו ואח"כ פתיחה משמעותית. 


צוואר רחם מחוק- בתהליך הלידה הצוואר מתרכך, מתקצר עד 100% ונפתח, בכדי לאפשר לתינוק לצאת החוצה. 


"קראונינג"- שלב ההכתרה- הרגע שבו מופיע קודקוד הראש של העובר בפתח הנרתיק.


"ראש גבוה", "ראש לא ירד", "ראש בשמיים"- ראש העובר נמצא בספינה s-3 או ראש חופשי באגן. 


"תנאים טובים"- ביטוי שמשתמש בו הצוות הרפואי, על מנת לתאר את מוכנות האישה לתהליך הלידה ע"י הבדיקה הפנימית (pv). 

צוואר רחם אחורי- קדמי, מחוק ל 70%-90% - פתוח ל1.5-3 ס"מ, הראש מבוסס ונמצא בs2.




4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page